tirsdag 29. april 2008


Didaktisk bruk av mapper i skolen

En god mappemetodikk er ikke noe som kan formidles bare gjennom en tekst eller læres på et enkelt kurs, men det er noe som må utvikles gradvis i den konteksten man til enhver til arbeider med elever og i samarbeid med dem. Olga Dysthe


Grunnleggende ferdigheter
LK06 har definert fem grunnleggende ferdigheter. Disse er:
1. å kunne uttrykke seg muntlig
2. å kunne lese
3. å kunne uttrykke seg skriftlig
4. å kunne regne
5. å kunne bruke digitale verktøy

Jeg vil snakke om den 5 grunnleggende ferdighet: å kunne bruke digitale verktøy. For at elevene skal kunne få grunnleggende ferdigheter i digitale verktøy, er det viktig at skolen tar dem i bruk. For å få en fornuftig bruk av mapper legger jeg til grunn de lærings – og elevsyn jeg mener er viktig; sosialkonstruktivisme og eleven som et lærende sosialt vesen. (Piaget og Vygotsky)


Vurderingsformer og veien mot læring
When the cook tastes the soup, that’s formative evaluation; when the guest tastes it, that’s summative evaluation. (Robert Stake)
(http://www.tf.uio.no/nettlaering/vurdering-formativ.html)
Målet for å ta i bruk digitale mapper må være for å få til en økt læring. Dette vil være en måte å flytte fokus fra ren undervisning til veiledning. Noe som LK06 legger vekt på. Den vanligste vurderingsformen skolen har hatt og til dels har, er den summative. Ofte måler den bare en repetert kunnskap. Har man beveget seg fra undervisning, vil vurderingen måtte bli mer formativ. En veiledning i læringsprosessen. Denne veiledningen er underveisvurdering og sluttvurdering. Underveisvurderinger kan man ha mange av i en prosess mot et mål. Slik kan man overvåke hvordan eleven lærer og hvor langt eleven har igjen til å nå målet. Dette er også i tråd med LK06 der eleven skal kunne, innhente, forstå og anvende informasjon. Da holder det ikke bare med oppgulping av fakta. Refleksjon er vesentlig i LK06.


Fordelen med digitale mapper er blant annet at man kan legge alle typer filer her. Har man laget et prosjekt i Kunst og Håndverk, kan man med kamera dokumenter prosessen. Da kan man få innblikk i arbeide uten å se det fysiske ferdige resultatet.

LMS – læringsplattformer – åpne og lukkede mapper
I og med at de fleste skoler nå har en eller annen type LMS, vil det være et naturlig sted å starte med innføring av mapper. I digitale mapper vil man kunne samle ulike typer digitale filer. Mappene kan igjen deles inn i arbeidsmapper og presentasjonsmapper. I arbeidsmappene kan man legge alt man gjør. Når man kommer til presentasjonsmapper, velger man ut det man er mest fornøyd med. Det man ønsker å presentere for lærere, foreldre eller andre.


Hvert fag bør ha sin hovedmappe. Man bør jobbe sammen med eleven for å få en struktur i mappene. Denne strukturbyggingen bør man begynne med så tidlig som mulig i elevens skolegang.


Blogger og wiki, åpne og begrensede mapper.
Åpne mapper kan for eksempel være en blogg eller en wiki. Wiki og blogger kan lukkes eller lages for en gruppe med mennesker. Eksempler på blogger som fungerer godt:

Mappevurdering, hva er det?
Hvordan legge opp til en fornuftig mappevurdering:
For det første kan man ha to ulike typer formative vurderinger: den formelle eller uformelle. Den formelle innholder minst karakter. Den kan også inneholde, muntlig og/eller skriftlige tilbakemeldinger med karakter. Tilbakemeldinger med karakter vil bare gis i ungdomsskolen. Formativ vurdering gjøres for læring. Den summativ er av læring. Det er derfor mappevurdering kan være til stor hjelp dersom man jobber bevisst med hva man vil med mapper og mappevurderinger.


Slik jeg ser det bør denne typen vurdering definitivt være en dialog mellom lærer og elev eller lærer og elevgruppe. En dialog med vekt på diskurs. For å få en til en slik diskurs er det viktig å sette opp kriterier for den oppgaven eleven – elevgruppa skal løse. Disse kriteriene bør elevene være med å sette i forkant av oppgaven slik at de kjenner dem og har et forhold til dem. For å få et forhold til en oppgave eller et læringsmål, er det å være med på utformingen utrolig viktig. For å få et størst mulig læringsutbytte, er det viktig at eleven – elevgruppa har et eierforhold til det de skal jobbe med. Dersom eleven – elevgruppa ikke eksplisitt kjenner kriteriene, vil de heller ikke kunne bidra i en slik prosess som en diskurs er ment å være. Målet for denne typen mappevurdering er å utvikle elevenes metakognitive evner. Når elevene bevisstgjøres og konstruerer sin kunnskap. Det er faglig kunnskap og ikke minst kunnskap om hvilke læringsstrategier eleven må bruke for å nå ulike mål.


Dersom man i en slik diskurs kommer fram til noen punkter eleven kan jobbe med, kan en digital mappe gjøre det enkelt å se om eleven tar til seg dette og gjør noe med det. Ved å gi eleven muligheten til å levere inn flere ganger, vil man kunne se hvordan og om eleven – elevgruppa utvikler seg. Eleven - elevgruppa kan reflektere over eget arbeid, og legge sine refleksjoner inn i mappa. Det vil si mappevurdering som utviklingssamtaler mellom lærer og elev – elevgruppe. Disse mappevurderingene vil kunne være til støtte i arbeide hjem - skole. Det er enkelt å vise og dokumentere hva man har blitt enige om sammen med eleven og/eller de foresatte. Denne typen vurdering ser jeg mest for meg i lukkede rom, på en LMS. Dersom det viser seg at eleven har vansker med å nå de målene og oppfylle de kriteriene som er satt, kan mappedokumentasjonen legge grunnlaget for en IOP eller en IUP.


I åpne rom: Mappevurdering i åpne rom er mulig å se for seg. Det jeg ser som et yrkesetisk dilemma på grunnskolen, er faren for at noen føler seg hengt ut offentlig. Dersom elevene for eksempel jobber med prosessorientert skriving eller et prosjekt som går over tid, kan det være greit om de kan få tilbakemeldinger fra medelever og lærere i et avbegrenset rom. Man kan lage mapper der man styrer tilgangen. Elevene har nytte av å lese andres tekster både for å forbedre sine egne, lære å ta i mot tilbakemeldinger fra medelever og sette seg inn i andres tankesett. Elevene må da sette ord på det som de ikke forstår eller si at dette var fint.


Det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan man bruker mappene. Det er en fare for at det kan bli et oppbevaringssted uten at eleven vet hvorfor han legger dokumentene sine i mappene. Dersom man gjør det slik, kunne man like gjerne slettet dokumentene. Verdien i mappene kommer fram når eleven er bevisst hvorfor det brukes mapper i skolen. Jeg som lærer, har et stort ansvar for å bevisstgjøre eleven i mappemetodikken


Mine erfaringer fra høgskole og i jobb i grunnskolen
Fra høgskolen kan jeg vel si at erfaringene er veldig delte. Fra at det ikke fungerer i det hele tatt og at det har gitt meg økt læring og innsikt i min læringsprosess. Mine erfaringer strekker seg fra at jeg har levert inn i digital mappe og fått en utskrift, men håndskrevne kommentarer på papirutgaven. Kommentarene ble aldri ført inn i min digitale mappe. Beskjeden var at foreleser dessverre ikke klarte å få lagt det inn. Dermed kunne jeg ikke bruke det som en dokumentasjon dersom jeg mistet mitt eksemplar. Dokumentasjon som jeg kanskje kunne brukt i en eventuell klage på karakter eller lignende. Jeg er ikke en av dem som tar vare på så mye papir lenger. Mine dokumenter ligger på PCen.


Tilbakemeldingene i en prosessorientert skriving kunne ta fra uker til måneder. Da er man som skriver egentlig helt ute av prosessen. Dermed vil det ta tid å komme inn i prosessen igjen. Da kjenner jeg at ideen om prosessorientert skriving har mistet sin misjon. I tillegg har jeg fått beskjed om at jeg ikke kan bruke hyperlenker i oppgaven min. Det ble begrunnet med at man ikke kunne bruke dem når man rettet på en papirutgave. Bak mål? I et av mine fag har det fungert veldig bra. Der har vi skrevet i samme dokument, fått tilbakemeldinger underveis i prosessen. Da FUNGERER mappevurdering på sitt beste.


I egen jobb føler jeg at jeg bare så vidt er i gang. Men jeg retter innleveringer på nett og leverer dem tilbake med kommentarer. Neste skritt er å bruke elevens refleksjonsnotat, digital innlevering av det skriftlige og den muntlige tilbakemeldingen i bruk. Målet er da ikke bare en muntlig tilbakemelding, men en diskurs med elevene. Dette håper jeg vil skape en større metakognisjon hos elevene. I tillegg til at de føler seg enda mer tatt på alvor. Jeg har gitt meg selv et løfte. Det er at jeg skal behandle mine elever med respekt og til enhver tid hjelpe dem så godt jeg kan.


Det som er viktig for meg, er å være bevisst på hva mappene er til, hvem de er til for, og hvorfor jeg velger å bruke mappene til vurdering. Det kan ikke bare bli en oppsamlingsplass. De må brukes pedagogisk riktig.

3 kommentarer:

Åse sa...

Eg tror nok vi er på samme side i denne saken Heidi, godt skrevet! Det som ofte er problemet i skolen sånn eg har erfart, er at når ikt skal være den 5. grunnleggende ferdighet - tror de det bare skal være på småtrinnet. Etter dette ser det ut som PC helst blir brukt behavoristisk, som en slags premie viss de klarer ditt eller datt.. Eg blir utrolig provosert av at noen lærere ikke bruker mer tid på prosessorientert skriving og, som gjør at elevene møter det for første gang på en tentamen eller eksamen.

Ja, erfaringene våre med mapper her på skolen er slike erfaringer eg ikke vil gi mine elever i alle fall!!

Stå på!! Hilsen Åse :-)

Petter Kongsgården. sa...

Dette var spennende lesning, Heidi. Veldokumentert, faglig begrunnet og reflekterte "diskurser" underveis i innlegget. Du har gode betraktninger om din egen rolle i vurderingen av elevenes lærinsgprosess, og at du velger å starte gradvis tror jeg er en god strategi. Lærerrikt å lese bloggen din. Dette har du grep om!!

Notis sa...

Her har du dekket mange av de viktige sidene ved mappevurdering, Heidi. Vi er nok helt på bølgelengde når det gjelder egne erfaringer fra høgskolen, og når jeg ser tilbake, er det jammen nyttige erfaringer vi har fått med oss. Helt fra hvordan vi IKKE vil gjøre det overfor egne elever, til hvordan det FAKTISK burde fungere. Vi var jo ganske fortvila da vi sto midt oppe i den prosessorienterte skrivingen - som IKKE ble i prosess... - men jammen har det blitt en nyttig erfaring, ja! Må jo fortsatt si at bloggen din 'Refleksjoner over skole på flere nivåer' er min absolutte favoritt. For meg er det refleksjon på ALLER høyeste nivå!