søndag 26. juli 2009

Høyre – et parti for de vellykkede i vårt samfunn.

Jeg trodde jeg hørte nyheter fra begynnelsen av forrige århundre!

På tekst-TV og på nyhetene søndag 26. juli går Høyre inn for å rangere eleven som går på barnetrinnet! Er du flink, skal du få navnet ditt øverst på en liste i klasserommet. Kanskje de vil at det skal legges ut på skolens nettsider også?

Som nyutdannet, men likevel en person med livserfaring fordi jeg er vel halvveis i livet, har jeg noen tanker om dette. Det er tross alt Kristin Clemet fra Høyre som står som ”ansvarlig” for LK06, Kunnskapsløftet som er læreplanen som gjelder for den norske skolen. Denne planen legger vekt på individuell opplæring. Det vil si at hver elev skal ha sitt læringsløp tilpasset sin situasjon.

Det er nå en gang sånn at Norge har den mest inkluderende skolen som finnes. Her finner du alle typer mennesker med alle typer dysfunksjoner. Min hverdag består i å ta hensyn til ADHD elever, elever med Tourette syndrom, lese – og skrivevansker, dysleksi, psykiske lidelser, elever fra ressurssterke hjem – ressurssvake hjem og mange andre ting som påvirker den enkelte elev. Alle disse finner jeg kanskje i min elevgruppe. Jeg har som oppgave å få hver enkelt av disse til å føle seg vel og som en som lykkes på SITT NIVÅ. Hvordan kan en politiker be meg om å rangere disse etter boklig kunnskap? For SAMTIDIG skal jeg ta hensyn til det nivået hver enkelt er på. Når lille Persille da har nådd sine mål som kanskje er langt under snittet, kan jeg da få lov å sette lille Persille øverst på tavla, siden det er denne dagen han har nådd sitt mål? Nei, jeg ber Høyre se litt nærmere på den læreplanen de selv har vært med på å utforme før de kommer med flere useriøse forslag.

HVER ENKELT ELEV SKAL PÅ SITT NIVÅ KUNNE FINNE – TOLKE OG ANVENDE INFROMASJON.

Det er mitt ansvar å se til at de får muligheten til dette.

LA ALLE ELEVER FÅ LOV Å FØLE AT DE LYKKES PÅ SITT NIVÅ.

Heidi Løvstad
Stolt av å være lærer for alle elevene som finnes i den norske skolen.

Ingen kommentarer: